Test Ford Focus ST-Line 1.0 EcoBoost 2018: Evolucí k dokonalosti (+VIDEO)
Focus je pro Ford nesmírně důležitý model. A pro svět také, vždyť vždy patřil mezi nejlepší v kategorii aut, kde je konkurence opravdu tvrdá. Jaká je nejnovější generace?
Bylo by smutné, kdyby Ford udělal přešlap a nejnovější Focus byl špatný. Protože zatím žádná generace špatná nebyla, ta první byla doslova legendární a všem ukázala, jak se mají dělat podvozky. Na této vlně se nesly i všechny další, kdy Ford nabídl zábavný podvozek v rodinném autě za sympatickou cenu. A bez nějakého napínání musím hned na začátek přiznat, že nový Focus v tomto trendu naprosto důstojně pokračuje.
Co pokračuje, on ho posouvá ještě o další faktory dále! Třeba design – předchozí generace mi osobně úplně vzhledově nesedla, tato nová se mi ale opravdu moc líbí. Zvláště v testované červené barvě, která na parkovišti vždy zářila do dálky a skvěle vyčnívala z klasické německé šedi. Výbava ST-Line vzhledu také pomůže, kola zkoušeného auta byla opravdu parádní. A to jak na vzhled, tak na pohodlí.
A samotnou kapitolou je interiér. Jak je design vždy subjektivní záležitost, ten pocit, že vás přístrojová deska nechce zavalit, jako v předchozí generaci, musí mít každý. Tady je už moderní, rovná a nezasahuje do prostoru pro posádku. Orientace je navíc rychlá i pro člověka, který Fordy nejezdí. A v noci je vše krásně podsvícené, každé tlačítko a každý prostor.
Plus je vše parádně zpracované, na co sáhnete je z kvalitního materiálu. Ford naštěstí odolal (alespoň tedy u této výbavy) častému a modernímu používání lesklých plastů, které jsou postupem času buď omatlané, nebo poškrábané. Věřím, že tenhle interiér vydrží dlouho tak hezký, jako na začátku. Jen mi přišel trochu tmavý a smutný. Ke sportovnější verzi to však jde, přesto ale černá přístrojová deska s černými sedačkami a černým stropem možná obsahují až moc černé. Na to je však jednoduché řešení, které se jmenuje panoramatická střecha! Ta přinese do interiéru dostatek světla, pokud by vám chybělo.
Já si však na tmavý interiér zvykl a k celkově sportovnějšímu vzhledu auta ve výbavě ST-Line mi dobře pasoval. Tuto výbavu můžete mít s motorem 1.0 EcoBoost o výkonu 125 koní a dále pak už s motory 1.5 EcoBoost, které nabízí 150 a 182 koní. Pokud se rozhodnete pro automat, ten získáte jen k prostřednímu z motorů.
Já k testu získal základní motorizaci pro tuto výbavu, tedy 1.0 EcoBoost o výkonu 125 koní. Tento motor může mít v jiných výbavách automatickou převodovku, v ST-Line však ne. Měl jsem tedy manuál. Myslím si, že tento motor bude pod kapotou nového Focusu nejčastější volbou, tak mě hodně zajímal.
Zkoušené auto mělo najeto 1500 kilometrů, žádné hodnoty, jak spotřeba, tak výkon, nebudou ještě úplně finální. I tak jsem byl ale mile překvapen! Na výběr jsou tři jízdní režimy, Eco, Normal a Sport. Na Eco režim jsem nejezdil, jelikož mi nepřipadalo, že by motor měl tolik výkonu, abych ho mohl ještě trochu omezit úspornějším režimem. A navíc to nebylo potřeba, protože za dobu testu jsem měl spotřebu 6,7 litru na 100 kilometrů, což vzhledem k syrovosti motoru a mému zábavnému ježdění považuji za skvělou hodnotu!
Režim Normal nabídne příjemné svezení a například do města se jedná o ten pravý režim. Sport ale dokáže opravdu hezky přiostřit reakci plynu a po čase zjistíte, že jezdíte převážně na něj, protože si člověk opravdu rychle zvykne. Jasně, zapnutím režimu Sport nezmizí ta část „Line” z označení ST-Line a nestane se z Focusu ST. Ale rozhodně se výrazně zvýší zábava za volantem.
Pokud by ve výbavě byly i adaptivní tlumiče, jízdních režimů by bylo více, ty však ve výbavě nebyly. A i tak byla jízda naprosto dostatečně pohodlná. Podvozek je u výbavy ST-Line trochu více tvrdý, rozhodně ale ne tak, že by byl nekomfortní.
A to se dostávám k samotné jízdě! Vše ostatní je omáčka, to hlavní pro Focus byla vždy jízda! No a to je radost. Z auta jsem měl pocit, jako by bylo konstruované na ten nejsilnější motor a podle toho se s tím slabším chová. Má úžasné rezervy ve všech směrech. Brzdy jsou opravdu parádní, podvozek drží jak přikovaný a zatáčení je naprostá paráda. Nastává ta správná kombinace, kdy je podvozek silnější než motor. To je totiž vždy mnohem lepší, než kdyby byl motor úžasně silný, ale podvozek si s ním neporadil.
Litrový motor nemá sice přehnaně výkonu, kompenzuje to však chutí do otáček a opravdu až nečekaně příjemným zvukem. Stačí neposlouchat rádce řazení, který radí držet opravdu nízké otáčky, kdy se zvuk tříválce nesnaží nijak maskovat. Pokud se člověk drží ve vyšších otáčkách, tak zjistí, že mu výkon vlastně nechybí. Čím více otáček, tím lepší zvuk a motor jako by volal, že chce ještě! A vy mu to rádi dopřejete.
Udělalo mi radost, že auto s papírově slabším motorem, které má rozumně velký kufr i v pětidveřové verzi (k dispozici je samozřejmě i combi) a na zadní sedačky se úplně v pohodě vejde člověk měřící 184 centimetrů, dokáže být tak zábavně. A zároveň i úsporně a pohodlně. To je vynikající kombinace, kterou tak často nepotkáte. A navíc, když připočtete velký trumf, jakým je cena, tak se jedná o téměř neodolatelnou nabídku.
Ceny totiž aktuálně pro Focus startují na 369 990 Kč za základní výbavu Trend. Testovaná výbava ST-Line s litrovým motorem vyjde na 489 990 Kč a nabízí plno výbavy. To je podle mě opravdu velmi vstřícná cena za auto, které toho nabízí tolik. A navíc tak dobře vypadá! Ceny jsou to však akční, ani ty standardní nejsou nijak vysoké. Hledat akce se ale vždy vyplatí, v případě nákupu automobilu to platí dvojnásob. Možná i trojnásob.
Co mi pro auto této cenové kategorie přišlo až nepatřičné, a udělalo mi to opravdu ohromnou radost, byly některé prvky výbavy. Například chytrý tempomat, který umí brát rychlost z dopravního značení a přizpůsobit se. Jistě, je to praktičtější s automatickou převodovkou, ale tuto funkci znám z luxusních aut. Navíc, a to beru jako velkou výhodu, jde tempomat přepnout z chytrého na adaptivní, případně na klasický, takže si člověk může vybrat, co mu nejvíce sedí.
Nebo třeba automatické parkování. V případě manuální převodovky se jedná o klasiku, která za vás točí volantem. Pokud ale zvolíte automat, stačí držet jen zmáčknuté tlačítko a auto zaparkuje úplně samo, vy jen nestačíte žasnout.
Inteligentních věcí je na autě více. Třeba světla! Ta můžete mít ve třech variantách, halogenová s LED denním svícením, klasická LED světla, která se poznají podle denního svícení ve tvaru písmene T a pak inteligentní, která jsem měl ve výbavě já. Nejen, že svítí úžasně silně, což je ta základní vlastnost, bez které by zbytek neměl cenu, ale jsou adaptivní, takže se aktivně vyhýbají protijedoucím autům. Že jste na tohle už zvyklí? Tak u Focusu se umí navíc natáčet do zatáček podle čar na silnici. To v praxi znamená, že nemusíte čekat, až zatočíte volantem, aby tam začala světla svítit, ale začnou svítit tam, kam teprve zatočíte, takže zatáčku vidíte dříve, než do ní vjedete. Praktické, bezpečné a skvěle funkční! Navíc umí spolupracovat se systémem čtení dopravních značek a tak upraví světelný kužel například před kruhovým objezdem, aby byl ideálně nasvícen.
No a když jsem u světel, tak se dostanu i ke klasickému hodnocení audia – v testovaném autě byl systém B&O Play. A hrál fantasticky. Něco tak kvalitního jsem nejen nečakal, ale ani dlouho nezažil. Za mě všechny palce nahoru.
Ale nejen příplatkové prvky jsou dobře vymyšlené. Třeba takové držáky nápojů jsou praktické, protože mají posuvné přepážky, kterými si můžete nastavit přesně tu velikost pro své pití. Navíc jsou elegantně podsvícené LED páskem, což je další až luxusní prvek.
No a to vše můžete mít v autě, jehož základní cena začíná trojkou a nejsou to tři miliony. Myslím, že to konkurenti nenabídnou. Ona příznivá cena dokáže zlepšit dojem i z horšího auta. Pokud je ale auto výborné, jako nový Focus, a k tomu má ještě dobře nastavené ceny, je to ta nejlepší kombinace.
Nový Focus tedy mohu s klidným srdcem doporučit, podvozek je skvělý, vzhled parádní, interiér moderní a navíc nabídne prvky výbavy, které vám vyrazí dech.