Test Renault Alaskan dCi 190 AT 2018: Fešný pracant! (+VIDEO)

Renaultu se podařilo udělat pick-up, který je hezký, dobře jezdí a nic neztrácí ze své praktičnosti! Takový je Renault Alaskan!

Pick-upy jsou má oblíbená auta. Na nic si totiž nehrají, mají jen sloužit a to dělají. To, že se říká, že pro ženy je muž v pick-upu nejvíce sexy, protože to znamená, že pracuje rukama a má peníze, je samozřejmě úplně vedlejší. No ale to neznamená, že by takové pracovní auto nemuselo vypadat dobře.

A Renault Alaskan vypadá dobře! Jistě, jedná se v základu o Nissan Navara, což se v interiéru ani nesnaží nijak skrývat, stejně jako třeba klíčkem, který je úplně stejný, jen s jiným logem. Renault však přidal trochu toho francouzského šarmu a tak přední část dle mého vypadá nejlépe ze současných u nás prodávaných pick-upů. Renault připojil svůj LED podpis do hlavních světel, velký nápis na zádi vzhledu také pomáhá.

Jak jsem však psal, uvnitř usedáte do Nissanu Navara. A mně tohle sdílení vůbec nevadí. Proč nevyužít něco, co funguje, je to odladěné a jen k tomu přidat něco svého? Navara je základ, na kterém můžete stavět, Mercedes třídy X je toho jasným příkladem.

Máme tu tedy pravověrný pick-up. Na korbě uveze tunu, zapřáhnout můžete tři a půl tuny a sedíte opravdu vysoko. Také projedete na co si vzpomenete. Byl jsem na prezentaci Alaskanu a jaké terény jsme tam projížděli a čím jsme brodili… no raději na to už ani nevzpomínám! Testovaný kus měl i uzávěrku zadního diferenciálu a tak jsou terénní schopnosti už snad úplně neomezené.

Pohon je klasický pro tento druh aut – v základu zadokolka, můžete však připojit přední nápravu buď jako rychlou čtyřkolku, nebo s redukcí. Ne však na silnici, nápravy jsou pevně spojené a nedělalo by to dobrotu. Většinu času tedy jezdíte se zadokolkou. A tím zjistíte i zajímavou věc, že když náhodou vjedete do terénu a zapomenete zapnout pohon všech kol, tak toho stejně projedete plno. Holt dobrá světlá výška a kvalitní pneumatiky dělají své.

Pro lepší chování se hodí něčím zatížit zadní část auta. Přeci jen je auto konstruované na velkou zátěž a když tu zadní poháněnou nápravu nezatížíte, může mít tendence uskakovat. Buď si můžete pořídit efektní box na nářadí, do kterého hodíte pytel s pískem, který se může navíc i hodit, nebo třeba na korbu hodíte mrtvého jelena. Nějakých 100 až 200 kg bude tak akorát.

Že je auto v technickém průkazu uvedeno jako nákladní, neznamená, že se tak musí i chovat. Alaskan se chová úplně civilizovaně a příjemně. Dokonce i v dálničních rychlostech. Svůj podíl na tom má určitě hliníková roleta na korbě, která hodně pomáhá aerodynamice. Tím je auto tišší ve vyšších rychlostech a má příjemně nízkou spotřebu. Ta se totiž při začátku testu, kdy jsem tolik nejezdil ve městě, pohybovala kolem 6,5 litru na 100 km.

Motor má zároveň i dost síly, testovaná silnější varianta dieselu (v nabídce jsou jen dva diesely) má 190 koní a nebojí se je použít! Automat je trošku pomalejší, ale jakmile si uvědomí, co se po něm žádá, auto peláší až nečekaně ochotně k vysokým rychlostem! Jaká to změna proti nedávno testované Toyotě Land Cruiser, která měla tedy jen 177 koní, ale ty byly spíše na zdolávání překážek, než rychlosti.

To v Alaskanu motor dokáže příjemně překvapit. Jistě, pokud na korbu naložíte pár balíků sena a za auto zapřáhnete maximální váhu přívěsu, už to taková paráda nebude, ale stejně většinu času budete jezdit s menším naložením. A pak se taková svižnost a úspora opravdu hodí!

Určitě se ptáte, proč si pořídit Alaskan a ne Navaru. Tak zaprvé kvůli vzhledu, pokud se vám tedy Alaskan více líbí. Myslím exteriér, interiér má odlišnost snad jen v logu na volantu. No a pak je tu servisní síť, která je u Renaultu širší, než u Nissanu. No a v neposlední řadě je tu cena. A ta dokáže udělat pořádné divy! Pokud totiž chcete do výbavy třeba LED světla, u Navary se dostáváte přes milion! U Alaskanu stále částka začíná osmičkou a má šest cifer. I základní cena je však příznivější u Alaskanu.

Audio a světla hodnotit u užitkového auta možná nemá moc smysl. Ale dělám to vždy, tak proč ne. Audio hraje dobře, jen příjem rádia na klasickou anténu byl slabší. Můžete si připlatit i za „žraločí ploutev“ a já upřímně pochybuji, že příjem zlepší, spíše naopak. V mém případě byl navíc problém s odpojováním mého telefonu, který byl připojený přes bluetooth, což znemožňovalo poslech audia z telefonu a dost to vyčerpávalo baterii v telefonu.

Světla jsou ale parádní, alespoň co se týká potkávacích. Dálková svítí také silně, jen bych si představoval, aby svítila níže. Jak se můžete podívat na videu, mezi potkávacími a dálkovými vzniká linka, která mě dost rušila. To je ale asi jen otázka seřízení. Pokud by dálkové byly níže, zaslouží si jen to nejlepší hodnocení.

Slovo závěrem? Renault Alaskan je podle mě opravdu moc hezký pick-up. Tím, že je hezký, ale nic neztrácí ze své praktičnosti. Navíc i moc hezky jede a umí být i úsporný. Kupovat pick-up, volba by byla asi jasná. Alaskan.

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.