Test Subaru Forester 2018: Parťák i na dlouhé cesty (+VIDEO)
Forester není jen auto neuvěřitelně schopné v terénu, je to auto schopné i na silnici, jak jsem důkladně zjišťoval. A nově i se systémem EyeSight!
Subaru Forester. Lesník určený pro práci v terénu. Také si to myslíte? Byl jsem na tom stejně. Než jsem se s ním vydal na dalekou cestu v plném obsazení! No dobrá, první část cesty byla jen ve dvou lidech a s téměř plným kufrem. Pak jsme však nabrali další dvě účastnice zájezdu a i obří kufr Foresteru nám byl malý. Ale k tomu až později. Teď na začátek.
Začátek cesty byl ve městě. A já si chvilku říkal, jestli jsem neudělal chybu, když jsem si vybral na relativně dalekou cestu převážně po dálnici Subaru Forester. Protože jsem ve městě měl spotřebu snad kolem 10 litrů na 100 kilometrů. A to mě trošku děsilo. Jak ale správně tušíte, je to tím, že město není pro Forester jeho domovinou. Zvládá ho, ale neužívá si ho. To vy ano, protože sedíte opravdu hodně vysoko, výhled máte parádní a převodovka lineartronic funguje naprosto super. Jen je to stále velké a těžké auto s permanentní čtyřkolkou a automatem. Pokud však neřešíte každý litr spotřeby, ve Foresteru získáte i super parťáka do města.
Mimo město je to už jiná. Jako u každého Subaru u Foresteru platí, že čím rychleji jedete, tím lépe si poradí se špatným povrchem. Schopnosti podvozku odfiltrovat nerovnosti, zpomalovací prahy a mrtvá zvířata jsou až neuvěřitelné. Vynahrazuje si to samozřejmě stabilitou při průjezdu zatáčkami ve vyšší rychlosti, kde není ve své kůži, ale rozhodně se nijak netrápí. Ani vás neláká okresky proletět rychlostí zvuku, od toho jsou tu jiné modely značky.
Schopnost filtrovat nerovnosti se ale nehodí jen na polní cestě, ale i na běžné české okresce, kterých jsme si užili. A také polských. Nemohu však posoudit, jaký mají v Polsku stav silnic, protože Forester nás od nich úplně odtrhnul a nevěděli jsme, co se děje pod koly. Co však mohu z polských silnic posoudit, tak to je, že se majitelé Subaru nezdraví tak moc, jako u nás. Což je škoda, zvláště, když Forester je takové to pravé Subaru, jaké si při vyslovení značky, hned vedle WRX STI, představíte.
No a jízda na dálnici… na test jsem neměl verzi XT, která nabízí parádních 240 koní, ale „jen“ slabší verzi se 150 koňmi. Mimochodem Forester je jediný model značky, který můžete mít s manuální převodovkou a s naftovým motorem. Ani jedno jsem však neměl. Benzinový motor na dálnici neměl žádné potíže, jelikož jsme jeli opravdu plynule. K tomu nám pomáhal systém EyeSight, který je ve Foresteru nyní nově.
Když se bylo potřeba připojit na dálnici, byl cítit nepříznivý poměr výkonu a plně naloženého auta. Kufr jsme totiž naplnili až po plato a pár věcí museli mít u sebe i cestující na zadních sedačkách. Ve Foresteru si převodovka nehraje na virtuální stupně, při požadavku plného výkonu tak vyskočí otáčky vysoko a auto do nich zrychluje. Nic hrozného, jen si dokážu představit, jak skvěle by si s touto situací poradila verze XT.
Vždy jsme však zrychlili a dostali se tam, kam jsme chtěli. Zajímavá věc, kterou zjistíte z ceníku, je to, že systém EyeSight dostal k dispozici jen tento slabší benzinový motor. Jak diesely, tak verze XT ho v nabídce nemá. A tak jsem Foresteru méně koní rád odpustil, protože skvělý adaptivní tempomat, který EyeSight nabízí, jsem využíval snad po celou cestu.
A jak jsme tak jeli a jeli, tak spotřeba klesala a klesala, až se dostala k nějakým 8,8 litrům. A to jsme jeli předpisovou dálniční rychlostí, která je v Polsku 140 km/h. To na tak mohutné a naložené auto vůbec není špatné. A mně to ukázalo další tvář Foresteru – tu univerzální. Přijde mi, že jen málo konkurentů nabízí tolik možností, jako práve Forester. V terénu je jako doma a projede snad cokoliv, nově má navíc pomocnou kamerku do terénu v pravém zrcátku. Do města není přehnaně velký, takže zaparkuje jako normální auto, sedíte však vysoko a máte skvělý přehled. A na dálnici v pohodě udrží krok, spotřeba vás nezruinuje a EyeSight se postará o vaši pohodu a bezpečnost.
Nemohu vynechat hodnocení audia a světel – audio Harman Kardon můžete mít jen ve výbavě Sport, kterou jsem neměl. Mohu tak ale uznat, že ani nižší verze nehraje špatně a dělala nám příjemnou společnost na dlouhých cestách. Pryč jsou ty doby, kdy Subaru nabízelo jen ošklivé interiéry a audio jste radši nepouštěli. No a světla – jak potkávací, tak dálková svítila skvěle. Dálková tedy extra, jen trochu zamrzí, že nenabízí automatické přepínání. Zvláště u auta, které má ve výbavě tolik kamer, tak ta jedna pro automatická dálková světla chybí. Ale to je jen detail, svou hlavní funkci plní skvěle.
Co říci závěrem? Koupí Foresteru získáte auto, které zastoupí plno rolí ve vašem životě. Jak tu rodinnou, tak tu terénní. Dokoupit k němu BRZ na zábavu mi přijde jako skvělá kombinace!