Test Škoda Fabia Edition R5 2018: Není to R5. No a? (+VIDEO)
Škoda na oslavu svého úspěchu v rallye představila model Fabia s označením Edition R5. A to slůvko “edition” je tam hodně důležité! Jeden kousek, z celkových 1300, které se vyrobí, mi půjčil PŘEROST A ŠVORC AUTO, díky!
Ne, tohle není RS. Musím to napsat hned na začátek, protože ji mi jasné, že to bude to první, co mnohé napadne. A už vůbec to není R5. Je to Edition R5. Naštěstí ale nezůstalo jen u pár samolepek, ale Škoda přidala i motor, který jiná Fabia mít nemůže. Jedná se o čtyřválcový 1.4 TSI o výkonu 92 kW, tedy 125 koní. Jde tak o jediný čtyřválcový motor v nabídce Fabie. Možná to zní smutně, že se v současné době bere jako úspěch čtyřválec. Já jsem za něj ale rád, je totiž výborný.
Motor je nejvýraznější změna, ne však jediná. Výfukový systém byl poupraven a je mi tak trochu líto, že nepráská při ubrání plynu a že koncovka není viditelná. Je to totiž dvojitá koncovka s celkem slušnými rourami, které by vypadaly hezky. Takhle je nikdo neuvidí, jen uslyší. Není to žádný řízný a hlasitý zvuk, rozhodně je ale moc příjemný a má takový náznak sportovnosti. Pro každodenní použití ideální.
Podvozek je oproti klasické Fabii nižší a tužší. Podle mě je úplně ideální. Není tak tvrdý, aby byl nepohodlný a nerovnosti přejede s klidem, na druhou stranu můžete do zatáčky najet opravdu rychle a máte jistotu, že vás podrží. Dalo by se říct, že podvozek je lepší, než motor. To je dle mého ale vždy ta lepší varianta, než aby to bylo obráceně.
Uvnitř najdeme opravdu hezké sedačky, které mají červené prošití a bočnice z alcantary. Jinak je vše klasická Fabia ve vysoké výbavě. Trochu mě mrzelo, že uvnitř není jediná informace o tom, že je to Edition R5. Nebo dokonce pořadové číslo, když už aut vznikne jen 1300 kusů. Mimochodem pro náš trh bylo určeno jen 200 kusů, podle novějších informací snad 300. Není to ale pořád moc.
Nakousl jsem výbavu. S tou je to u této Fabie snadné. Je jen jedna. A v ní je vlastně vše. Stojí sice 474 900 Kč, což se na Fabii může zdát hodně, je v ní však téměř vše. A co tam není, to tam nebude. Možnost konfigurace je totiž jediná, barva kol. Můžete mít černé, bílé a zelené. Pro jaké bych se rozhodl já je asi jasné, má je i testované auto. Barva karoserie je vždy bílá a bez polepů. Ty na fotografiích jsou od dealera. Našel jsem však na internetu šablonu, podle které by snad měly jít polepy vytisknout, dokonce i s přesným určením té typické zelené barvy. Můžete si tak tedy nechat natisknout i nějaké do zásoby. Já bych je využil. Bílá auta moc nemusím a když už je to omezená edice, tak by byl raději, kdyby to dávala více znát. Hlasuji tedy pro polepy.
Motor jsem již nakousl, tak teď trochu podrobněji – je výborný. Opravdu, možná nemá síly na rozdávání, ale Fabia je malé a lehké auto. Jízda mě tak fakt bavila. S motorem se vždy pojí automatická převodovka DSG, která řadí naprosto bezvadně. Jen mi ale chyběla pádla pod volantem. Ta by dodala jízdě ještě další úroveň, protože automat, jakkoli řadí rychle a plynule, má i na sportovní režim tendenci jet na hrozně nízké otáčky. Podřazuje sice opravdu rychle, kdyby ale držel vyšší otáčky, tak by podřazovat nemusel.
Potěšilo mě, o jak univerzální auto se jedná. Je to stále Fabia, jistě, takže kufr není největší a dozadu si tři dlouháni pohodlně nesednou. Ale sednou si tam a i budou mít kam dát hlavy, což se rozhodně cení, jen ne s extra pohodlím. Přední sedačky mají výborné boční vedení, které je však spíše na více slovanské typy postav, než mám já, takže já trochu lítal od jedné strany k druhé. Ale jsou pohodlné. Takže můžete cestovat daleko a v klidu. Automat nahodí sedmičku a vy máte vždy v zásobě dostatek výkonu na co budete potřebovat.
Nebo se můžete jet projet. Zapnete sport, převodovka drží trochu vyšší otáčky a ochotněji podřazuje, a jedete na okresky. A bude vás to bavit. Podle mě není potřeba 300 a více koní, aby byla jízda zábavná. V některých případech stačí i 125 koní. Jako třeba tady. A ježdění vás bude bavit i kvůli spotřebě. Ať jsem za dobu testu jezdil jakkoli, průměrnou spotřebu jsem měl 6.7 litru na 100 km, dlouhodobá byla dokonce 6.3. Nemusíte tak pořád stát u pumpy a mít špatné svědomí, že jste se jeli projet a projezdili půl výplaty. Tady se půjdete projet a rozhodně vás to nezruinuje.
Škoda Fabia Edition R5 se mi líbí. Ano, možná je dražší. Ale má plno výbavy, jedinečný motor a bude jich jen pár. A je s ní opravdu zábava. Takže proč ne? Jen ji neberte jako RS a nepřemýšlejte o tom, že v předchozí generaci mělo RS 180 koní.