Test Volkswagen Transporter 2.0 TDI 2013: Bílá dodávka (+VIDEO)

Od AAA Auto jsem si půjčil Volkswagen Transporter s motorizací 2.0 TDI a výkonem 103 kW. Jasně, je to prostě bílá dodávka, jako jedna z mnoha, ale tahle nejen stačí okolnímu provozu, ona ho i předjíždí!

Že se vám zdají všechny bílé dodávky stejné? Není tomu tak. Ano, člověk získá pocit, že jsou to nejrychlejší auta na světě, protože ho téměř vždy předjedou, ale rozdíly v motorizacích dokáží udělat divy. Většina z nás je zvyklá, že si na stěhování půjčí dodávku, která má nějakých 90 koní a prostě jede. To je ale tak vše. Transporter, který jsem měl půjčený, měl ale koní 140 a to s nenaloženým autem dělá divy!

Na úvod bych rád řekl, že rozhodně nejsem odborník na dodávky. Já tedy nejsem odborník na žádná auta, ale na dodávky už vůbec ne. Takže technické detaily tu nenajdete, ale pocity, jak se s Transporterem žilo, ano. Potřeboval jsem něco přestěhovat, tak jsem ho prakticky vyzkoušel.

Říká se, že není na silnici rychlejší auto, než bílá dodávka. Je jedno, jak výkonné máte auto. Bílá dodávka vás vždy předjede. Ve městě určitě. Tento zajímavý jev jsem se vydal prozkoumat infiltrací do bílé dodávky. Jak to tedy je?

Rozhodně sedíte vysoko. A jak je známo, tak vysoký posez maskuje rychlost. A to opravdu funguje. Vzhledem k žádnému head-up displeji a budíkům nízko se vám stane, že než se na tachometr podíváte, překračujete rychlost. Navíc, s nenaloženým autem se na vyšší rychlost dostanete až nečekaně rychle. Rozhodně tedy v případě testovaného Transporteru s motorizací 2.0 TDI, která má nejen hodně koní (nejen na dodávku), ale hlavně hodně točivého momentu, který pomůže s naloženým autem. No a pokud k tomu připočtete to, že dost často někam spěcháte, je jasné, proč jsou tak rychlé.

Motor byl po 120 tisících kilometrech tak akorát zajetý, zrychlení z 0 na 100 km/h zvládal naprosto s přehledem a pružné zrychlení také. To jsem samozřejmě testoval s nenaloženým autem. Byl i relativně tichý, rozhodně člověk neměl pocit jako v nějakém pracovním stroji. Tady jsem se cítil, že se dbá i na pohodlí cestování.

Výhled je opravdu královský, v každém je kus malého kluka, který chce řídit náklaďák. A taková dodávka mu to umožní i s běžným řidičákem. Já se přiznám, že jsem přesně takový. Mám rád pick-upy, ale tohle je ještě vyšší úroveň. Doslova vyšší.

Řazení bylo překvapivě přesné a dráhy krátké, řízení pohodlné, jen brzdy mají dost pomalý nástup. Což je ale nakonec dobře, když jedete naložení, tak se dá lépe dávkovat brzdný účinek.

Interiér byl úžasně zachovalý, přes tu porci kilometrů bych mu neřekl, ale to je dáno i tím, že tato auta jsou stavěná na vysoký nájezd. Vše fungovalo bezchybně, dokonce i klimatizace, ačkoli jen poloautomatická. Řidič má k dispozici i dvě loketní opěrky, může si tak sedět jako král. Spolujezdec má větši sedadlo, kam se teoreticky vejde ještě třetí člen posádky, jen však za cenu malého pohodlí. Pro dva je však kabina úplně ideální.

Chvíli jsem bojoval s přepínáním palubního počítače, než jsem dospěl k názoru, že tam palubní počítač není a tak nejde přepínat. Nezjistil jsem tedy přesnou spotřebu, ale dle natankování vycházela zhruba na 250 km za 500 Kč. Pokud si někdo takové auto pořídí pro podnikání, spotřebu zjistí přesně podle tankování, pokud si ho někdo jen půjčí na stěhování, bude mu to jedno.

Zavazadlový prostor je… řekl bych dostatečný. Je v něm málo odkládacích ploch, takže samotné menší věci převážet nejde. Pokud ho však vyplníte, a proto si Transporter pořizujete, vejde se tam toho opravdu hodně. Zvláště v této vyšší verzi. Navíc máte po stranách k dispozici oka, takže i menší náklad (třeba lednici) můžete připevnit.

Další odkládací plocha je pod sedačkou spolujezdce. Co mě však zklamalo, to byl zoufalý nedostatek odkládacích ploch na kávu. Našel jsem jen jednu. Slovy jednu. Sice elegantně vysouvací, to však nic nemění na tom, že byla jen jedna. Ostatních odkládacích ploch ale v autě najdete opravdu dostatek na vše možné, jen jsou všechny tvrdé, chce to tedy odolný mobil.

Překvapila mě cena. Necelých 400 tisíc za auto, které funguje jak nové, nabízí úžasné množství prostoru a ještě může statisíce kilometrů najet, mi přišlo jako skvělá nabídka. Samozřejmě to není auto na běžné ježdění, parkování je trochu nepohodlné (ačkoli bílá dodávka může zaparkovat téměř všude), ale pokud často něco stěhujete, proč se nepodívat po takové ojetině?

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.