Test Škoda Rapid 1.0 TSI 2018: Až překvapivě dobrý (+ VIDEO)

Test Škody Rapid jsem vlastně původně ani neměl v plánu. Potřeboval jsem jen absolvovat delší cestu. Ale byl jsem tak překvapen, že se o to musím podělit.

Testovat něco od Škody je nevděčné, protože se vždy najde hodně lidí, kteří ji prostě nemůžou vystát. Úplně vidím ty komentáře o tom, jak Rapid vypadá ošklivě, nebo že za tu cenu může být jiné auto. Můj test je každopádně, jak to bývá vždy, nezaujatý a jen plný subjektivních pocitů. Auto jsem dokonce ani neměl půjčené na Roadblog, motivace psát o něm pozitivně tak tedy není vlastně žádná.

Rapid jsem si půjčil hlavně kvůli tomu, abych se dopravil v noci do Norimberku na letiště, kde jsem vyzvedl ženu a pak zase jel hned zpátky do Prahy. Takže dost nezáživná cesta. Byl k dispozici Rapid s motorizací 1.0 TSI a výkonem 70 kW, nebo Subaru WRX STI. Ač srdcař, musel jsem volit praktické řešení. A na dlouhý noční dálniční přesun, kdy navíc chcete jet co nejlevněji, není STI nejlepší volba.

Ačkoli jsem neměl nejlepší očekávání, co se týká spotřeby malinkého přeplňovaného benzínu, stále jsem věřil, že bude úspornější, než přeplňovaný dvouapůllitr v Subaru. Kombinovaná spotřeba by měla být 4,5 litru, pokud to vynásobím mým koeficientem pro malé turbomotory, tedy krát 1,6, tak stále vychází celkem dobře.

Když jsem vyrážel, měl jsem jednu čárku pod plnou nádrží, jak jsou čárky velké se můžete podívat ve videu. Risknul jsem to a nenatankoval plnou, schválně, jestli to auto zvládne. Vymotal jsem se opravdu hodně zasekanou Prahou, napojil na dálnici, nasadil cestovní tempo 120 km/h a vlastně bez přestání jel.

Byl jsem překvapen jak dobře svítí i tyhle slabší xenony, které nemusí mít automatickou nivelaci a ostřikovače (testované auto je mělo a to je dobře, nikdo nemá rád špinavá světla). A také jak dobře funguje automatické přepínání dálkových světel, i násobně dražší auta s tím mají problémy. No a byl jsem překvapený pohodlím. Toto byla vlastně má premiérová delší jízda Rapidem a nečekal jsem, že to bude taková pohoda. Vím, že první generace byla extra tvrdá, možná díky tomu byla víc sportovní, ale je to Rapid, nikdo nechce sportovní prkenný podvozek. To je teď pryč, už se vyrábí nějakou dobu a tak je vše relativně optimálně dotaženo.

Dojel jsem do cíle na jeden zátah a byl jsem úplně v pohodě. Na letišti pár minut čekání a hurá zpátky. To vše po plném pracovním dnu. A po příjezdu do Prahy? Úplně v klidu. Jasně, byl jsem unavený, ale ne z auta. A v nádrži byla stále čtvrtina. Průměrná spotřeba tak tedy vycházela na 5,6 litru na 100 kilometrů.

Cestou jsem přemýšlel, že je vlastně zajímavé, jak velké a pohodlné auto dostane za tak málo peněz. Jasně, testovaná verze ve výbavě Style už nebyla nejlevnější, světlý interiér také nebude úplně častá volba, ale když si odmyslím ty věci, které tahle výbava přináší, tak je to pořád stejně velké a stejně pohodlné auto. A za fakt dobré peníze.

V testované výbavě byly jak již zmíněné xenony, tak třeba navigace a vyhřívání pozadí cestujících vzadu. Když bych ale při výběru koukal na cenu, tak bych třeba vyhřívání zadních sedadel s klidem oželel, světlý interiér také. Navigace? Máte ji přece v mobilu. A když na to přijde, tak i základní halogeny svítí dobře. A menší kola jsou ještě pohodlnější. Klimatizace bych se nevzdal, tu ale dostanete snad do každé výbavy.

Po návratu a vyspání jsem se druhý den pustil do nějakého okreskového ježdění. Jak byl podvozek pohodlný na dálnici, tak na okreskách byl dobře pevný a působil dost jistě. Řízení bez citu a celkem dost přeposilované, řazení je však přesné, ačkoli jen pětistupňové. Na druhou stranu má člověk celkem univerzální pětku, kterou zařadí v šedesáti a pak už na řadicí páku nemusí sáhnout.

Zrychlení z 0 na 100 uvidíte ve videu, pro mě bylo vlastně překvapivě dobré. Pružné zrychlení je také celkem slušně použitelné, člověk musí pracovat s řadicí pákou a udržovat optimální otáčky, pak by ani při předjíždění neměl nastat problém. Pokud vám ovšem předjížděný nezačne přidávat, pak se projeví výkonový deficit a možná se budete muset potupně zařadit zpět. Při svižnějším ježdění jsem se dostal na průměr 6,7 litru. Na auto, které v době přebírání mělo najeto 1500 kilometrů je to slušný výsledek.

A jaký je tedy motor 1.0 TSI se 70 kW v Rapidu? Vůbec ne špatný. Je slabší. To je ale jasné na první pohled. Největší potíže mi dělaly rozjezdy, při kterých je potřeba přidat opravdu hodně plynu, aby člověk neriskoval chcípnutí. Ale zrychluje odhodlaně, spotřebu má příznivou. A životnost ukáže až čas. V době dlouhých záruk na auto to ale už není takový strašák.

Na závěr snad jen jednu negativní věc – přední i zadní světla mají efektní diodové pásky, ty přední jsou pro denní svícení. Jejich eleganci ale ubírá fakt, že se přední světla mlží a pásky pak svítí v oparu. S tímto mlžením jsem se setkal u hodně nových Rapidů, na fórech se to řeší, ale prý to není důvod k reklamaci. Tak nevím, ale hezky to nevypadá.

Každopádně až na tento optický detail, který na funkci hlavních světel nemá vliv, se jedná o auto, které nabízí za příznivou cenu hodně muziky a pokud nemáte problém se vzhledem karosářské verze liftback, rozhodně stojí za zvážení!

Tomáš Devera

Na Roadblogu jsem autorem veškerých textů, fotek i videí, pokud není uvedeno jinak.